wtorek, 22 sierpnia 2017

Pluscuamperfecto de subjuntivo

Pretérito pluscuamperfecto de subjuntivo nie należy do czasów "pierwszej potrzeby". Jednak zaraz się przekonasz że nie jest to też czas o którym możesz zapomnieć, szczególnie jeśli jesteś już na poziomie B2.


Czas ten budujemy za pomocą czasownika haber odmienionego w czasie imperfecto de subjuntivo oraz imiesłowu biernego:

hubiera/hubiese
tomado
bebido
vivido
hubieras/hubieses
tomado
bebido
vivido
hubiera/hubiera
tomado
bebido
vivido
hubiéramos/hubiésemos
tomado
bebido
vivido
hubiereais/hubieseis
tomado
bebido
vivido
hubieran/hubiesen
tomado
bebido
vivido


Czas pluscuamperfecto de subjuntivo wyraża czynność przeszłą wobec innej czynności przeszłej w kontekstach typowych dla trybu subjuntivo (niejasność, ocena, brak)

Dudé que Eva lo hubiera hecho. Zwątpiłem że Eva to zrobiła.

Era una lástima que no hubiera estudiado español antes de visitar Madrid. Szkoda że nie uczył/a się hiszpańskiego zanim odwiedził/a Madryt.

No sabíamos que os hubierais casado. Nie wiedzieliśmy że wzięliście ślub.

¡Ojalá me lo hubieras dicho antes! Że też mi tego wcześniej nie powiedziałeś/aś!


Czas ten może również współtworzyć zdania warunkowe, wyraża warunek nierealny gdyż musiałby być spełniony w przeszłości:

Si me lo hubieran dicho no las habría invitado a mi casa. Gdyby mi to powiedziały wcześniej, nie zaprosiłbym ich do mojego domu.

Habría comprado aquella casa si no me hubieras desanimado. Kupiłbym tamten dom gdybyś mnie nie zniechęcił.

Czas pluscuamperfecto de subjuntivo może też zastąpić czas condicional compuesto w tym samym typie zdania warunkowego, a więc może się pojawić nie tylko w części warunkowej lecz również w tej części zdania która mówi o tym co by się zdarzyło. Jednak czas condicional compuesto może zostać zastąpiony jedynie przez formę kończącą się na -ra, nie na -se:

Si lo hubieran/hubiesen confesado, no me habría/hubiera/hubiese enfadado. Gdyby się przyznali, nie obraziłbym się.


1 komentarz:

  1. Och, kiedyś subjuntivo mnie przerażało, było czarną magią, a teraz trudno się bez niego obejść :D

    OdpowiedzUsuń