poniedziałek, 20 lipca 2015

Jak mówić o naszych możliwościach i zdolnościach

O naszych zdolnościach i możliwościach możemy mówić w różnoraki sposób. Czy znasz wszystkie? 


Najoczywistszym jest użycie czasownika poder:
Poder + infinitivo: Ya no puedo bailar más. Nie mogę już dłużej tańczyć.

Inne możliwości wyrażenia tego że jesteśmy w stanie wykonać daną czynność:

Ser capaz de: Juan es capaz de trabajar en la cocina toda la noche. Juan jest w stanie pracować w kuchni całą noc.

Tener facilidad para: Tengo facilidad para aprender de memoria. Mam łatwość w uczeniu się na pamięć.

Ser bueno en: Sois buenos en idiomas extranjeros. Jesteście dobrzy w językach obcych.

Darse bien: Se me dan muy bien las matemáticas. Nauka matematyki przychodzi mi z łatwością.

Oczywiście wszystkie przytoczone sposoby wyrażania naszych możliwości, w formie negatywnej będą wyrażały trudność bądź niemożność:
No puedo- nie mogę
No soy capaz de/ Soy incapaz de- nie jestem w stanie
No tengo facilidad para- nie mam łatwości do
No soy bueno en- nie jestem dobry w
No se me da (dan) muy bien/Se me da (dan) mal- nie przychodzi mi łatwo.

3 komentarze:

  1. Świetny wpis, bardzo mi się przyda. Gracias!
    Czy mogę podpowiedzieć pomysł na temat wpisu?
    Chodzi o wszystkie pojęcia relacji czasowych tj: od, do, przed, po, podczas itp.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. dzięki, postaram się niedługo o tym napisać

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny blog, tak trzymaj!

    OdpowiedzUsuń